Tutorial : Tukar font blog cara mudah


Assalamualaikum..

Rasanya ni first time aku buat tutorial. Biasanya aku buat ja sendiri kat blog, malas mo buat tutorial.. Aku ni kan pemalas orangnya. Hahaha~~

Tadi jalan2 la pegi satu blog ni, sekali aku tertarik la plak dengan font yang blog tu guna. Ala, font Century Gothic ja pun.. Takda spesel sangat.. hehe..

Okei, jom start!

1. Buka siap2 korang punya HTML editor.. Cane?? Pegi DASHBOARD > TEMPLATE > Edit HTML.



2. Lepas tu cari  <head>. Biasanya coding ni ada kat bahagian atas, senang je nak carik.


3. Bila dah jumpa kepala (<head> la) tu, boleh la paste @ tampalkan coding seterusnya ni kat bawah <head> ..
<style>
h3 { font-family: 'Century Gothic', arial, serif; font-size:22px;} 
.post-body { font-family: 'Century Gothic', arial, serif; font-size:35px;}
.sidebar {  font-family: 'Century Gothic', arial, serif; font-size:14px; }
</style>

- h3 tu untuk tajuk post korang.
- .post-body plak untuk font dalam entri @ post.
- .sidebar tu untuk sidebar la.kekeke~~
- nama font tu bolehlah tukar ke font yang menjadi idaman kalbu korang.
- saiz tu bolehlah adjust, nak kecik ka, besar gedabak ka.. Terpulang.. :)

4. Dah siap tu bolehlah preview template. Jangan save dulu tau? Dah puas hati baru save.

5. Selamat mencuba! Kalau tak jadi jangan ragu2, jangan segan, jangan malas, silalah bertanya. Kalau tak bertanya kang sesat jalan plak kan? hehehe..



5 comments:

  1. owhh nice bah ini.
    nanti lah kalau kuar mood hias2 blog tu ble la ikut ni. heheh

    lama gila aku x datang jenguk anne @ taylor swift sini. heheh. baru hari ni aku p buka belog. alangkah ituu. @..@"

    btw, selamat berpuasa ! :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kn lau suda study mcm liat ckit mo update blog.. ada ckit kemalasan d ctu.. hehe.. lama ny aku tggu ko update.. akhirnya terupdate jgk.. slmt berpuasa jgk.. ^__^

      Delete
  2. Replies
    1. saya try tak dapat tapi kalau blogskin senang je nak tukar..
      kalau template awak just tukar kat font-family tu je.. :)

      Delete
  3. saya dah try & berjaya! thank you so much ^^

    ReplyDelete

komen la banyak mana pun, i like comments!! muehehehe~~

Anne Nurain