Siren Tsunami dan Belangkas??


Assalamualaikum & salam sejahtera! ^__^

Berita ni aku baca kat paper Daily Express versi BM kemarin.. Tertarik  mo share sebab kadang2 ada yang ndak alert berita begini takut huru-hara jadinya nanti.. Ni ada 2 berita mo share ni..

Berita 1

KOTA KINABALU : Orang ramai di nasihati agar tidak panik jika mendengar siren amaran tsunami kerana ujian akan dijalankan di kawasan Safma dekat pasar basah di sini, pada 21 Jun ini.

Ketua Polis Bandaraya ACP Ahmad Sofi Zakaria berkata sebuah syarikat swasta yang bertanggungjawab melakukan kerja-kerja menyelenggara siren itu akan melakukan pemeriksaan untuk memastikan sistem tersebut berfungsi dengan sempurna.

"Saya tiada maklumat mengenai masa sebenar tetapi siren itu  akan diuji pada 21 Jun. Kerana itu, saya berharap penduduk bandaraya dan orang ramai yang terdengar bunyi siren itu agar tidak panik"..

Jabatan Meteorologi bertanggungjawab terhadap pengendalian siren amaran tsunami tetapi kerja2 penyelenggaraan dilakukan oleh syarikat swasta itu.

Aku share cni sebab ada antara kita yang ndak alert sama benda2 gini ni.. Tau la kan, budaya membaca d kalangan rakyat Malaysia ni masih kurang.. Kamu rasa dalam ramai2 orang yang kamu tengok d bandar tu, berapa peratus yang ada membaca especially newspaper?? Mesti kamu pun pikir ndak ramai kan?? 

Len lagi yang selalu online ni.. Mungkin ada antara kita yang online hanya untuk buka fb, men game, download etc tapi ndak plak peka dengan apa yang berlaku d sekitar kita.. Sudah dengar siren baru kelam kabut berlari selamatkan diri, padahal testing jak tu.. Hahaha..

Kalau berita2 kat Sabah ni lambat betul kalau online.. Aku buka website Daily Express tadi pun lum update lagi. Ntah berita bila lagi yang ada d website nya tu.. So, better u beli news paper d kedai laa..  

Jangan ada orang mati terkejut gara-gara siren tu baru la ada update d website ny.. Kan da terlambat tu?? hehehe... I hope ada jugak la pihak berkuasa yang sebarkan ngan orang ramai terutamanya yang ada dekat2 kawasan pantai tu.. Sana memang ramai orang sebab shopping mall d KK ni semua dekat2 pantai kan??

Wawasan Plaza, Centre Point, KK Plaza, Wisma Merdeka, Suria Sabah & Waterfront.. Tempat ni memang jadi tumpuan orang ramai tak kira la orang tempatan, pelancong dan pelancong tanpa izin jugak... Hohoho...

Berita 2

Okehh, berita seterusnya plak pasal BELANGKAS.. Mesti kamu tertany-tanya, kenapa dengan belangkas? Apa salah c belangkas? Apa tu belangkas?? <--- Erkhh?!!

hai, nama saya BELANGKAS.. ^__^

Orang ramai dinasihatkan agar tidak memakan belangkas kerana 2 orang telah meninggal dunia masing2 pada 4 dan 6 Jun lalu, dipercayai setelah memakan binatang laut itu yang diambil dari Teluk Marudu, Kota Marudu.

Pengarah Perikanan Negeri dan Timb. Pengarah Kesihatan Negeri dalam satu kenyataan  bersama Khamis lalu, berkata 18 orang dari 3 keluarga juga dipercayai telah memakan belangkas, kemudian dirawat di Hosp. Kota Marudu kerana menunjukkan kesan keracunan makanan.

Belangkas boleh mengeluarkan racun secara bermusim khususnya ketika musim mengawan.. ~~Aiyooo...

Kajian menunjukkan bahawa isi, telur hijau yang tidak menetas, testis dan sebahagian organ dalaman belangkas boleh mengandungi paras tinggi racun yang dipanggil Tetrodotoxin, yang boleh membunuh dengan menyerang saraf mereka yang memakannya. Ia sama dengan toksin yang ditemui dalam ikan buntal.

Simptom2 yang biasa bagi keracunan jenis ini ialah kejang perut, loya, muntah, sakit kepala, pening, penurunan suhu badan, bibir kebas dan keadaan lemah. Dalam kes2 teruk, mangsa mungkin tidak dapat membuka mulut atau bercakap, rasa panas d bahagian mulut, kerongkong dan perut, rasa kebas pada otot, air liur berlebihan, pening dan tidak sedarkan diri.

Orang ramai juga dilarang mengambil belangkas dan menjualnya sebagai makanan...

Hah, dah baca?? Jangan makan belangkas tau!! Aku ndak mau la ada antara kawan2 atau sedara2 kita yang keracunan gara2 encik belangkas ni.. Jangan la ambik belangkas tu, biarlah dorang mengawan dulu.. Hakhakhak....


Anne bilang :: Risau dengan kes rogol yang makin banyak d surat khabar ni.. Semoga kita sentiasa di bawah lindunganNya.. Aminnn...

14 comments:

  1. beberapa bulan lalu...di Tawau ada latihan siren tsunami tu...tapi orang sana wat tak kisah pun dan macam tak de perasaan langsung.,.termasuklah saya...sebabnya tidak tahu pun ada siren tu.,...hehehe...ada aku tergolong orang kurang membaca

    ReplyDelete
  2. Info bagus ni...nanti share kat fb hehe :) follow kamu

    ReplyDelete
  3. ko makan ka belangkas?? nyum3! aku ndak makan~ :'P

    Korang check ni.. EXTREME PIERCING FOR GOD LOVE!!!!!

    ReplyDelete
  4. OH!aku xtau pn ada org mkn belangkas!

    ko tau nang..bru2 ni jak aku tau belangkas tu apa (sb org tua2 slu ckp 'bekepit mcm belangkas')..dr aku kecik2 aku pkir belangkas ni spesis monyet!HAHAHAH..pas tu pnah skali aku stay2 d tepi pntai trus aku nmpak satu objek yg sgt pelik tedampar d pasir tu..xbegerak..aku pkir spesis tumbuhan tp bekaki la pulak..aku pungut lagi tu tgok..skali ku rasa takut trus ku lari ketakutan aku pkir aku jumpa spesis alien d pantai!HAHAHAHAH..

    psl siren tu, jm brapa dorg c kasi idup?MATI LA~ko tau jg kn aku stay d area kk nih..hahaha..nnt kapisan plak aku tkejut!

    ReplyDelete
  5. Ums Niza :: mgkn siren ny mcm siren biasa then ndak brpa kuat sbb tu drg buat derk jak.. hehehe..


    Elih Japahar :: Thanks! share jak.. ^__^


    mazeermohamad :: makan tp dlu2 jak time ada arwah nenek ku.. skrg ndak pnah suda.. hehehe..


    Finie :: hahaha.. lucu la ko ni finie.. tp mmg mcm alien jgk tu rpanya kan?hehehe...

    Siren tu ndak tau jam brpa, mgkn time keja tu..

    ReplyDelete
  6. Eii, kenapa juga mau makan belangkasa tu.. Kesian wei.. Nanti pupus, uhu. Binatang dahulukala tu.. Yang nda terjejas langsung oleh evolusi persekitaran.. Mau makan puas2, ternak lahh! Haha

    ReplyDelete
  7. samizul :: aku bru tau owh.. nnt mok ternak la.. mahal tu darah ny.. huhuhu..

    ReplyDelete
  8. Bikin apa darahnya?!Haram ba tu d makan darahnya~

    ReplyDelete
  9. finie :: darah biru ny ada bahan bioaktif yg bole kesan bakteria bahaya.. tp ni artikel 2007 lg aku bca.. tatau la apa cerita skrg.. hehehe...

    ReplyDelete
  10. hai sis..td ici google pasal blgks then jmpa entry ni n shared kat fb..kakak bf ici trus x jdi mkn blngs ni wlaupun dh msak dh td...sbb bc entry sis ni....rasa pelik bin ajaib...kakak bf beli blgkas n upload kat fb then ici x prnh tgk then google..trus jmpa entry ni...kakak bf kata links ni wat fmly mrk sume x jadi mkn sbb tkut mati....

    ReplyDelete
  11. laa..smpai mcm tu skali??
    yg dlm entry ni jadi kat Kota Marudu jak.. xtau la plak kat tempat lain.. sorry coz dah takutkan fmly bf u dear.. :)

    ReplyDelete
  12. sbb mrk pun rsau nnti kercunan or mati if mkn blgks tu...namun demi nyawa..mrk xjadi mkn...

    ReplyDelete
  13. nade laaa.. slme sy n family mkn blangks x pape pn.. sodap yoo... dibako sodap.. direbus sodap.. masak lomak laei sodap.. kemungkinan besar mereka y makn n keracunan ni kerana mkn JANTUNG belangkas sekali..dlm erti kata lain, xde pengalaman nk mkn.. pastu main bedal je.. buntal boleh dimakan (tp sy x mkn r) janji x mkn kulit n terutamanya telur buntal.. isi je boleh.. okey.. sape2 nk try mkn blangks dtg r umah sy.. free jew..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin la tu.. sy suka masak lemak.. yummy!
      umah kat mna? bagi alamat cepat! dah lma x makan blgkas ni.. hehehe..

      Delete

komen la banyak mana pun, i like comments!! muehehehe~~

Anne Nurain