Siapa Mau Keja??

Assalamualaikum... ^_^

First of all, selamat hari Sabtu!!!

Cepatnya masa berlalu kan?? Macam baru jak semalam hari Isnin.. Tup.. Tup.. Hari ni Sabtu sudah... Dan aku lum dapat keja lagi... Adoyaii... Sabar jak aku ni, lum ada rezeki la ni.. Apply sana, apply sini... Interbiu sana, interbiu sini... Xda jugak yang sangkut.. Hmm... Xpa la, aku redha... Aku hanya mampu berdoa... Huhuhu... Emo la plak...

Macam ayat kat bawah ni,

"Jika Allah SWT memakbulkan doamu, maka Allah meneguhkan kepercayaan mu kepadaNya..
 Jika Allah SWT menangguhkan doamu, maka Allah menguji kesabaranmu..
 Jika Allah SWT tidak memakbulkan doamu, maka Allah telah merancang sesuatu yang lebih baik buatmu..."

Yup, aku yakin 100%!! Konpem ada hikmah disebalik semua ni.. Walopun adakalanya aku naik lemak lemas, fed up, baccat, sakit hati, sakit jiwa dan yang sewaktu dengannya bila terjadinya perkara seperti dibawah..

SITUASI 1

Orang : Dah keja ka?
Aku : Belum..
Orang : Napa x cari?? Banyaknya tu keja, d news ada, d internet ada...
Aku : *Sabar*
Orang : Atau ko yang malas ni? Anak manja la katakan..
Aku : *idung dah kembang kempis tahan marah*
Orang : Cari la, tolong jugak beliau tu cari duit..
Aku : *sikit lagi mo meletup*
Orang : Orang yang tahap SPM ngan sijil pun dah dapat keja bagus2,ada keta.. Apa lagi ko yang ada diploma ni.. Takkan xda biar satu pun??
Aku : Arrrggghhhhh!!!!! Woi, ko diam. Boleh ka?? *dush dush dush*


SITUASI 2

Macik : Eh, c ***** ba ni... 
Aku : Iya, macik... *sambil sengih-sengih*
Macik : Apa ko buat sekarang? Keja uda ka?
Aku : Belum lagi, tengah mencari ni..
Macik : Oo, anak macik tu keja suda. 
Aku : Owh yakah? Keja apa dia macik? *purak2 meramahkan diri*
Macik : Keja kerajaan, gajinya seribu lebih.. *duh, bangganya ni macik.macam serombong asap suda idungnya* hakhakhak...
Aku : Owh, bagus la tu..
Macik : Ko napa lum ada keja lagi? Ko ndak apply macam anak macik tu.. Ko apply d SPA8..  Anak macik tu, ndak lama mo kasi kuar keta suda tu..
Aku : Iya la, macik..
Macik : Ko tengok jugak d surat kabar sama di intenet.. Banyak tu sana keja2 kosong..
Aku : Iya macik...
Macik : Ok la, macik jalan dulu. Menunggu suda anak macik tu. Dia bawak keta bapanya. Ada suda lesen nya.. Huh, ko ada?? *sila abaikan ayat yang terakhir ni, tipu jak* hahaha... 
Aku : Ok, macik.. Hati2 ya... *senyum penuh kepalsuan*

Mencabar kewibawaan tul macik ni.. Ingat aku tatao ka apa tu SPA? Surat kabar lama? Internet?? Ingat kalau apply SPA tu terus dapat ka??

Aku bukan malas, bukan x cari keja.. Aku cari, aku send resume, aku kol, aku pegi interbiu.. Sekarang ni ada financial problem, tambang 1 ringgit pun aku pikir masak2 lagi.. Ah, aku cerita pun bukan ada yang paham.. Masih jugak mo label aku ni malas berusaha.. Say la what ever u want..

Korang pernah ka alami situasi macam diatas tuh?? Susah nya jadi graduan menganggur ni.. *Uish, x bagus mengeluh* Usaha camana pun kalau xda rezeki.. Kalau ada rezeki, adalah keja.. Lau xda, sabar sajalah.. Tu jak aku mo cerita di pagi Sabtu ni.. Lega sikit suda membebel... Huhuhu...

Sapa mo?? Cepat2 kol... hahahaha...


Anne bilang : Thanks sudi baca!! =)

No comments:

Post a Comment

komen la banyak mana pun, i like comments!! muehehehe~~

Anne Nurain