Aku dan Dia...

Assalamualaikum & salam sejahtera... 


Aku apdet sambil kunyah2 karipap yang aku beli tadi pagi masa otw pegi keja. Rindu nak makan karipap punya pasal, sanggup beli awal pagi walaupun posa.. Nasib x terbuka posa tadi.. Hehehe...

Masa bw tadi tersinggah satu belog kaka comel ni, dia cerita pasal ubat jenis pil.. Rupanya sama jak kami ni, aku pun x suka ubat jugak. Tak kisah la ubat cecair atau pil, dua2 aku x suka.. Tapi aku paling x suka pil laa.. Sebab dah banyak sejarah pahit ku dengan pil ni..

1. Pernah sekali masa aku sekolah rendah, aku demam.. Bukan demam yang biasa2 ya kawan2? Demam ku masa tu teruk betul, seminggu terbaring jak.. Kepala pun ndak selesa.. Rasa macam ada jak steamroll jalan2 dalam kepala tu..  Kan masa tu budak2 lagi, so mak aku bagi la panadol yang kaler pink budak2 punya tu ngan segelas susu.. Korang mesti tau saiz panadol budak2 tu cmana kan?? Alaa.. kecik ja pun.. Tapi aku yang penakut ni x telan ubat tu.. Aku pura2 makan ubat tu pastu minum susu laju2.. Konon suda telan padahal aku kasi keluar balik time minum susu tu.. Tapi kedapatan oleh mak aku sebab gelas tu gelas kaca yang jernih, so nampak la ubat tu kat dasar gelas tu masa aku tengah minum.. Kantoi la plak ngan mak aku.. Nasib ndak kena marah.. Hehehe..

camni la aku kalau nangis.. Hakhakhak..


2. Time demam teruk jugak.. Tapi kali ni bapa aku plak yang suruh.. Aduyai.. Punya la susah mo cari alasan supaya ndak payah telan ubat tu.. Tapi bapa aku paksa jugak.. Siap kena pegang ni, pastu meronta-ronta ndak mo telan. Padahal masa tu lemah betul badan.. Bapa aku pun dah mengamuk ngan aku.. Sudah d pujuk bagus2 ndak jugak mo minum.. Bila kena paksa, kena marah2, pandai plak nangis.. Lari masuk bilik pastu menidurkan diri secara paksa sambil ditemani air mata.. Hahaha... Esoknya aku bangun tiba2 rasa sihat ja badan, mungkin sebab terlampau aktif meronta-ronta kan.. Hahaha... Terima kasih la pak.. Hehehe..


alalala... comel la pil2 ni...

3. Masa aku sakit gigi plak.. Ada la mak aku belikan pil untuk tahan sakit ni.. Alaa, pil yg macam pic d atas tu.. Pil tu kalau terkena air, dia terus melekat.. Mak aku paksa minum jugak.. Mula2 lembut jak arahan, lama2 terus kena marah2 ni.. Mungkin penat dah mak aku tengok aku berguling-guling dan menangis menahan sakit gigi.. Dah la suruh aku makan depan2 dia.. Punya lama aku pegang2 tu ubat sambil berfikir cara untuk telan pil tu.. Mak aku marah2 sampai air mata ku pun mencurah-curah ke ladang gandum.. Bila dah kena marah tu, aku lari la p dapur.. Konon mo memberanikan diri telan pil tu, padahal aku buang jugak.. Bila mak aku tanya, aku jawab jak suda telan sambil buat muka inesen... Sori la mak, aku tipu masa tu.. Hehehe...


Goku comellll....


4. Yang ni time aku sekolah menengah suda.. Tak ingat la form berapa, yang aku ingat, masa tu pemes ngan katun Dragon Ball.. (^___^)v  . Bapa aku ada beli vitamin makanan tambahan.. Semua kat rumah tu wajib minum.. Masa tu Dragon Ball belum start lagi.. Adik beradik aku yang lain suda minum, tinggal aku sorang jak.. Ubat tu besar la wei, panjang plak tu.. Aku belek2 ja ubat tu sambil menunggu keberanian ku datang.. Padahal ndak tau berani ka tidak.. Hehehe.. Lama jugak la aku belek2 pil tu.. Sambil2 tu mata tengok Dragon Ball.. Sampai habis katun tu belum lagi aku telan.. Tiba2 aku jadi berani ni, konon ndak pa pa jugak.. Sekali.. Nah, menyangkut d tekak.. Punya kelam kabut aku minum air banyak2.. Tapi masih terasa menyangkut jugak d kerongkong.. Macam melintang jak aku rasa pil tu d kerongkong ku.. Mau satu hari jugak la baru ilang rasanya tu.. Hahahaha...

Ada banyak lagi cerita pasal aku ngan ubat ni tapi x payah la cerita semuanya.. Nanti jadi esei la plak.. Hehehe... 

Sekarang aku dah berani makan ubat tapi yang kecil2 jak la.. Kalau yang macam panadol Actifast tu mungkin aku akan bertafakur dulu 2 3 jam baru dapat keberanian untuk menelannya.. Hahaha.. Walaupun dah berani, aku masih x suka ubat.. Hanya dalam keadaan terpaksa baru aku mo makan ubat.. Hehehehe... 


Anne :: Ada ka ubat yang sedap macam gula-gula @ coklat??

14 comments:

  1. hahahahaha.... bahaya ko ni tau... ubat macam racun jak... hahahaahaa....

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum...


    comel jer baby tuu...

    happy blogging :-)


    regards,
    BLADE EDGE

    ReplyDelete
  3. kalau kita memberanikan diri dan menganggap ia makanan biasa...perasaan tersebut akan hilang. biasalah ubat dulu dengan sekarang tidak sama...kalau kita lihat ia berbeza...apapun, bukan ubat yang menyembuhkan kita...ia sekadar mengurangkan kesakitan sahaja...

    ReplyDelete
  4. Gary :: tu la ba.. gara2 takut menyangkut d kerongkong jak tu.. hehehe...


    BLADE EDGE :: Waalaikumsalam.. comel kn? hehehe..


    Ums Niza :: tu la g aku bt skrg, x takut suda mkn ubat cma pnyakit malas mkn ubat tu yg msh ada.. hehehe...

    ReplyDelete
  5. ko ikut cara c AKi la.. gara-gara mo sembuh cepat,telan ubat 2-3 kali dos yang disuruh.. hahaha..

    ReplyDelete
  6. Aki :: Uii.. bkn bahaya ka gitu tu??hehehe..

    ReplyDelete
  7. ahahaha.. boleh pulak melintang ubat tu di leher.. ahaha.. perasaan mu saja itu yong.. ahaha..

    di rumah ku byk pil ni.. panjang2 jugak.. ko mau?

    ReplyDelete
  8. tu la ba..
    takut pny pasal, rasa jak ubat tu limpas d leher trus d sangka menyangkut smpi mnum air byk kali.. hahahaha..

    nemauu!!
    aku potong tu kasi kecik2 baru telan.. ahahaha

    ReplyDelete
  9. adoi~

    siap meronta2 bagai ni,macam kanak2 dah. hehe

    ReplyDelete
  10. siti kektus :: masa tu mmg kanak2 lg pn.. hehe.. skarang x suda.. hehe..

    ReplyDelete
  11. waa.,mgimbau kmbali kisah lama.,^^

    nak lebih banyak kenangan.,? jemput ke sini----->
    http://sayeponadeblogjgk.blogspot.com/2011/06/alahai-jom-mengimbau-kenangan-zaman.html

    ReplyDelete
  12. setakat nie semua ubat masih boleh telan kecuali satu je ubat Antibiotik.da la pahit ya amat,panjang hurm saiznya jangan cakap la rasanya siap boleh buat racun tikus lagi huhu ... terok2

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha.. mcm pnah rsa racun tikus je awak ni..

      Delete

komen la banyak mana pun, i like comments!! muehehehe~~

Anne Nurain