Happy Chap Goh Mei

Assalamualaikum suma...

sekadar gambar hiasan

First of all, Happy Chap Goh Mei kepada mereka yang menyambutnya. 
Patutlah banyak bunga api meletup malam ni. 
Tapi apa2 pun, aku enjoy tengok bunga2 api tu suma. 
Macam kebaruan pun ada. Sikit2,
Wahhhhh!!!! 
Woww!!!
Cantiknyaaa!!!
Ee, mo lagi.. Mo lagi...
Ops, melebih2 la plak.. Hehehe...

Tanglung yang comey2..

Lepas bunga api, ada lagi benda2 terbang... 
Ntah apa namanya pun aku tak tau...
Kakak ku bilang benda tu tanglung. 
Eh, tanglung boleh terbang eh?? 
Apalah jahil betul aku ni.. Hahaha..
Ah, nevermind la tu suma..
Yang penting aku enjoy tengok benda tanglung tu..
Cantik wa shakap sama lu..
 Ada dalam 10 buah tapi jauh laa..
Lebih kurang 500 meter gitu..
Wahh, pandai2 jak aku mengagak..
Hehehe...

Jom kita share info sikit pasal Chap Goh Mei... 

Chap Goh Mei disambut 15 hari selepas Tahun Baru Cina. Sambutan ini menandakan berakhirnya perayaan Tahun Baru Cina. Mereka akan mengadakan upacara sembahyang secara besar-besaran, bakar colok besar dan makan besar bersama keluarga. Suma besar2 kan? Hehehe... 

Selain itu, Chap Goh Mei juga dianggap sebagai Chinese Valentine's Day. Gadis2 akan berpakaian cantik dan mengunjungi kuil untuk berdoa agar mendapat pasangan. Terdapat juga amalan melontar buah limau ke tasik, laut atau sungai. Secara tradisional nya, ia menandakan gadis tu masih single & available for marriage tetapi di zaman serba moderen ni, dorang akan tulis nama, phone number and anything else pada buah limau yang mo di lontar tu untuk mencari teman lelaki. Sooo sweet... (^_^)

Comelnya... budak kat belakang jangan perasan.. hahaha..

Persembahan kebudayaan Cina seperti perarakan tanglung, tarian naga atau singa, opera Cina dan mengimbang bendera besar iaitu 'Chingay' juga akan diadakan bagi menandakan perayaan ini. 

Bestnyaaa... 
Mo tengok tapi takda orang leh bawak jalan. 
Kanda ku sudah balik LD tadi. Huhuhu...
Sory la ek lau ada info yang salah atau kurang tepat..
Just rujuk bahan yang ada jak..
Aku xmo ganggu kawan2 Cina aku..
Tanya pasal itu ini..
Konpem kena lempar aku pakai limau..
Lau pakai angpow ndak pa jugak..
Gurau2 jak ya, jan ambil hati..

Anne bilang :: Aku suka Tahun Baru Cina.. Macam2 ada.. (^_^)v
Thanks to:

No comments:

Post a Comment

komen la banyak mana pun, i like comments!! muehehehe~~

Anne Nurain