Sedu. Bukan Sendu Ya?

Assalamualaikum..

Semalam sebelum tidur, aku sedu so hari ni aku mo share la sikit info pasal SEDU @ HICCUPS (bahasa omputihnya)atau nama panggilannya kat kampung aku, 'cokkok-cokkok'. Cumil tak nama Encik Sedu ni? hehehe... Mesti ramai antara korang (cey, macam ramai jak yang baca ni.hehe...) yang penah mengalami sedu ni kan? Tipu la lau ndak penah. Ingat, tipu dosa tau! hehe...


Sedu ni terjadi apabila diafragma, yakni otot yang mengawal pernafasan kita, menjadi kejang, mengecut dan tidak boleh dikawal, otot-otot diafragma ini akan mengecut dengan mendadak dan tidak disengajakan. Biasanya, tindakan ini berulang banyak kali. Satu bunyi pelik (hic) dihasilkan. Dari situlah kali orang mat saleh ni dapat nama hiccups tu kan? hehehe... 

Sedu ni bukanlah suatu yang menyakitkan tapi ia akan buat kita tidak selesa. Ada yang sekejap jak sedu and ada jugak yang lama. Tapi kadang-kadang orang bilang lau seseorang tu sedu dia akan nampak comel. Ah?! Ya ka?? Lau gitu mo sedu la selalu, baru orang cakap aku comel.hahaha... x malu sungguh aku ni.. :p

Sekarang jom tengok cara-cara melegakan sedu. Manalah tau time mo interview ka, mo pi dating ka, mo buat fashion show ka, tiba-tiba sedu. Nah, tanggung sendiri la jawabnya. Ndak jugak aku yang tanggung kan?? hehehe... Apa-apa pun, jom layaannnnn....


  1. Minum banyak air. 
  2. Tarik nafas pastu tahan selama 10 saat.Lepas 10 saat terus minum air.
  3. Letak tuala atau tisu basah kat dahi. 
  4. Cuba alihkan perhatian anda ke benda lain. Jangan benda yang ndak bagus plak ya? :p
  5. Minta kawan atau sapa-sapa jak untuk terkejutkan diri anda. Betul ka jugak ayat ku ni?? hahaha.... faham-faham la ya??

Kalau petua diatas tu ndak menjadi, kamu try tengok sini. Ada banyak lagi tu, rajin-rajinkan lah diri anda tu membaca ya?

Selain cara melegakan sedu, aku mo kongsi jugak perkara-perkara yang menyebabkan sedu. 

  1. Menelan terlalu banyak udara.
  2. Makan dengan lahap atau gatas bilang kawanku.hehehe...
  3. Makan sesuatu yang panas tetapi setelah itu meminum air sejuk.
  4. Berasa bimbang atau teruja.
  5. Merokok atau mengambil alkohol secara berlebihan.
  6. Batuk atau ketawa dengan teruk. Hah, ada ka ketawa dengan teruk?hahaha...

So, lepas ni boleh la elakkan perkara-perkara ni kalau tak mau kena sedu, ok dear? hehehe...

Sekadar untuk hiburan.. :)



While waiting in line at the bank, a man developed a very loud case of hiccups. By the time he reached the teller's window, the hiccups seemed to have worsened. The teller took his check and proceeded to run a computer verification of his account. After a minute, she looked up from her terminal with a frown and said that she would be unable to cash his check.

"Why not"? the man asked incredulously.

"I'm sorry, sir," she replied, "but our computer indicates that you do not have sufficient funds to cover this amount. As a matter of fact," she continued, "our records show your account overdrawn in excess of $5,000."

"It can't be!" he cried. "You have to be kidding!"

"Yes, I am," she answered with a smile, counting out his cash. "But you will notice that your hiccups are gone.



Anne bilang :: Masa aku kecik-kecik dulu, aku koyak kertas kecil-kecil pastu basahkan baru tampal di dahi. Sedu tu hilang tapi tak pasti la hilang sebab kertas yang aku tampal tu atau dia memang nak hilang.hehehe...



2 comments:

  1. Waaaaaah....
    tips yang bagus. Boleh guna ni kalau nanti saya tersedu.

    From:
    lunaticg.
    SBC Admin.
    Sabahan Bloggers Club.

    ReplyDelete
  2. bha, guna jak... byk lagi tips2 aku share nnt.. :)

    ReplyDelete

komen la banyak mana pun, i like comments!! muehehehe~~

Anne Nurain