Senggugut... Bukan Sesungut...

Assalamualaikum... 


Sekarang mood :: DANGEROUS... Hahaha... Xda la..
Aku x sihat sekarang ni..
Sakit perut yang kejap sakit sampai x boleh tahan, kejap lagi sakit biasa2 jak...
Biasa la, sakit orang pompuan.. hehehe...
Lau ada yang yang x tau, nama sakit perut yang pelik ni ialah SENGGUGUT. 
Bukan sesungut tau?? hehehe...
Cerita dongeng ni sapa2 pun boleh baca. 
Khasnya kaum lelaki, kalau da tau bolehlah korang jadi nurse tak bertauliah bila adik, kakak, kawan or gadis pOojaan hati korang mengalaminya.

maaf, model agak seksi sedikit. huhuhu...

Kalau mo tau, senggugut ni ialah sakit yang dialami ketika haid. Tapi tidak semua yang haid akan mengalami senggugut. Sakit ini dialami oleh sesetengah wanita sahaja dan tahap kesakitan juga berbeza bagi setiap wanita. Ada yang sakit 1 hari, 2 n 3 hari pun ada gak. Ada yang tiap2 datang bulan mesti senggugut, ada jugak yang kadang2 jak. Yang paling penting sekali, sakit ni boleh mengganggu tugas harian kaum wanita. And sebab sakit ni la, boleh pi jumpa doktor n dapat MC. Hehehe...

Macam best jak kan? Huh, best jugak ku rasa. Hanya Tuhan & orang yang pernah mengalaminya jak yang tau cmana sakitnya. Contoh terdekat aku la. Every month tak sah lau ndak senggugut. Sakitnya sampai 2 hari. Hari ketiga baru kurang2 ckit.. Siksa woo.. Sampai terguling2, kadang2 ada rasa mual jugak.. Opss!! Muahahahaha....

Pernah jugak aku bantai pi jalan2 time senggugut. First masa study, merempit jalan2 nek moto ngan Kanda ku. Dapat tahan jugak la.. Second, ujung taun lepas. Aku semangat mo pi tengok wayang Harry Potter coz adik mo belanja. Sakit2 pun jalan jak, kena belanja punya pasal. Huhuhu... Sampai 1B, p isi perut dulu d kepsi. Pastu pi beli tiket. Sementara tunggu wayang start, kami pi cyber dulu. Almaklum la, dulu lum ada broadband. Hehehe... 

Dalam setengah jam tiba2 perut aku rasa sakiiiiiit betul, kepala pening, badan sejuk, mata berpinar-pinar.. Aku panggil adik aku, dia pun terkejut tengok muka ku pucat gilak *dia cakap la*. Ndak sudah aku ambil kisah muka pucat ka, berseri-seri ka..  Masa tu aku ingat mo baring jak. Tapi agak2 la, ko gila mo baring di cyber tu? hahaha... Aku rasa macam mo pengsan jak masa tu. Macam2 da aku rasa, ndak dapat mo di luah ngan kata2. Aku suruh adik ku pimpin aku kuar dari cyber tu. Then cari apa yang boleh buat aku selesa sikit. Nasib la ada tandas dekat cyber tu. Ingat mo pi cuci muka, biar segar ckit. Sekali penuh la plak tandas tu. Terpaksa aku duduk jak tepi dinding di luar tandas tu. 

Bila dah kurang makhluk asing di dalam tandas tu, aku dengan kaki yang ndak tentu sudah jalan nya, masuk la. Sampai jak dekat sinki terus basuh muka. Baru ada segar sikit. Tiba2 rasa mo terkeluar balik kepsi yang aku makan tadi. Tahan punya tahan, terkeluar jugak akhirnya ayam kentaki ngan cheezy wedges kepsi. Hahaha.... 

Lama aku dalam toilet tu, sampai mo mula da wayang. Harry Potter Adik aku yang tukang sponsor tiket pun balik2 kol suruh cepat. Pas da cuci muka n buang apa yang patut dibuang aku pun kuar la dari toilet tu dengan keadaan yang sedikit lega. Tapi aku ndak join adik2 ku tengok Harry Potter, aku ambil keputusan mo balik. Maka terbazir la tiket RM10. Boleh beli topup tu.. Hehehe... 

Perjalanan dari GSC 1B pi pintu utama 1B macam 1km jak rasanya. Aku nampak da bas mini di luar tu panggil2 aku.. Aku pun dengan langkah yang ckit lagi mo jatuh, berusaha untuk sampai cepat pi pintu utama. Tiba2 ada plak mamat ni tegur aku. Mamat tu pegawai perangkaan yang handle kami masa Banci 2010 hari tu. Camana la boleh terjumpa dia di sini ni.. Aku paksa jak senyum n bertegur sapa ngan dia. Tapi bikin geram, dia ndak nampak ka aku tengah nazak masa tu? Cuba la dia offer hantar aku balik ka, hantar pi klinik ka, belanja makan ka.. Ni ndak, pas tegur2 terus jak blah. Mo jak aku lempar pakai kasut. Hahaha... Nasib keadaan ndak mengizinkan aku berbuat demikian. 

Aku teruskan perjalanan ku sampai pi luar 1B. Sekali ujan la plak. Aduss... Dugaan apakah ini? Kalau ndak pikir malu, sudah aku pura2 pengsan. Manatau ada orang baik hati tolong aku. Tapi aku ndak pandai berlakon, nanti kedapatan aku menipu. Konpem kena buang tepi jalan terus. Hahaha... 

Aku tunggu ujan reda baru aku pi nek bas. Duduk jak dalam bas teruss... Aaa.. Selesanya dapat duduk n menyandar di seat bas yang empuk tu. Tapi dapat rehat kejap jak la coz rumah aku dekat jak. Sampai kat depan perumahan aku, ada satu cabaran lagi iaitu melintas jalan. Jalan Sulaman ni memang selalu banyak kenderaan, laju2 plak tu suma. Pernah ada budak kena langgar sini, terus meninggal. Al-Fatihah... Sian budak tu.. Okay, back to my story. Hehehe... 

Lama jugak la baru aku dapat melintas. Syukur la aku masih dapat berlari. Hahaha... Cabaran last ialah jalan kaki dari gate pi rumah aku yang terletak di belakang iaitu blok E. Pastu tangga nek pi 3rd floor. Tapi syukur Alhamdulillah, dapat jugak aku harungi suma cabaran tu. Sampai rumah terus landing di lantai ruang tamu tu. Handbag, tudung n kasut ntah dimana suda terbangnya. Hahaha... Barulah nikmat betul rasanya. Aku tidur dari kul 2 sampai dekat maghrib. Kadang2 lau baru bangun, sakit tu da kurang.. Pas mandi aku sambung rehat..

Haa.. Begitulah pengalaman sakit yang tidak dapat aku lupa sampai bila2. Kecuali la lau aku ada Alzheimer.. Hehehe... Senggugut ni tambah teruk kalau sejuk. Sebab tu la salah satu cara melegakan senggugut ni ialah isi air panas dalam botol pastu letak atas perut. Jangan pulak air yang baru mendidih tu. Ko gila?? Hahaha... Agak2 la ba, ikut tahap kepanasan yang boleh tahan la ba. Ada banyak lagi petua untuk merawat senggugut ni tapi aku tak penah try. So, pandai2 la kamu google sendiri. Hahaha... 


Anne bilang :: Aku x mo makan ubat, nanti mandul bilang kawanku.. hahahaha...

6 comments:

  1. sungut sungut! hahah.
    senggugut aku pn teruk gila-gila.
    klw taim kerja lagi la.
    nangis-nangis rasa mcm mw ampas kepala urg.

    ReplyDelete
  2. hahaha...
    nasib aku x pnah lg sggugut time keja..
    lau ndak, konpem aku ponteng.. hehehe...

    ReplyDelete
  3. Waa, siuk ni membaca... Muahua3! XD

    ReplyDelete
  4. siuk ka?? baca la lagi banyak kali... ahahaha..

    ReplyDelete
  5. woo.,nice.,walaupon sy seorg lelaki.,msti tau ni.,supaya paham wanita.,ptt la slalu bad mood je kalau time tu~

    salam perkenalan dari Alahai~ jemput la ye^^

    ReplyDelete
  6. rasyid :: yup, betul tu.. kena ambil tau jgk hal2 ppuan ni.. hehe..

    ReplyDelete

komen la banyak mana pun, i like comments!! muehehehe~~

Anne Nurain